SEO copywriting se dramaticky mění díky sémantickému vyhledávání

SEO copywriting se dramaticky mění díky sémantickému vyhledávání

SEO copywriting je i dnes důležitou součástí obsahu na internetu. Sémantické vyhledávání tuto disciplínu každým dnem mění. Google dělá maximum pro to, aby ve výsledcích vyhledávání minimalizoval spam, poskytl co nejrelevantnější odpovědi a ušil výsledky na míru jednotlivým uživatelům. Právě proto tolik úsilí vloženého do vývoje algoritmů jde právě na pilování sémantického vyhledávání. V tomto článku se dozvíte, co to sémantické vyhledávání je, jaký má vztah k SEO a jak s novinkami v této oblasti naložit.

Vloni raketově stouply tržby e-commerce, lidé začali trávit více času na sociálních sítích (denní průměr se ze 2,5 hodiny roce 2019 zvýšil na 3) a meetingy online se z výstřelku staly normou. To všechno vedlo ke změně způsobu, jakým firmy komunikují v online prostředí se svými zákazníky. Tady jsou ty nejzajímavější trendy pro rok 2021…

Co je sémantické vyhledávání?

Sémantické vyhledávání vzniklo proto, aby vyhledávač zvládl vnímat věci v kontextu a pochopit mozkové pochody, které za jednotlivými dotazy lidí stojí. Plody jeho práce si můžeme ukázat na příkladu.

Asi vás nepřekvapí, že když zadáte do Google vyhledávače heslo „manžel autorky Babičky“, bryskně vám odpoví jménem Josef Němec. Nebylo to tak ale vždy. Před takovými deseti roky byste si o kvalitním výsledku na tento dotaz mohli nechat zdát. Uvědomme si, co k odpovědi na tento dotaz musí vyhledávač znát.

  • Babička je literární dílo,
  • jeho autorkou je Božena Němcová,
  • manželem Boženy Němcové byl Josef Němec.

Chci tím říci následující: Sémantické vyhledávání používá odtušený záměr, kontext a vztah mezi slovy, aby přišlo s co nejpřesnějšími odpověďmi.

Ale sémantické vyhledávání dokáže víc než jen to. Pokud to Google dovolíte, zná vaši polohu. Dokáže tedy na požadavky odpovědět vzhledem k vaší aktuální lokalitě. Například pokud já zadám slovo „restaurace“, automaticky mi nabídne mapu s restauracemi blízko mě a články typu „10 nejlepších restaurací v Praze“.

Zadejte do vyhledávače „korona“ a Google je jasné, že pravděpodobně nehledáte pivo, ani jste se nepřepsali při psaní slova „koruna“. Před rokem by byly výsledky naprosto jiné, ale dnes nejsou. Sémantické vyhledávání totiž zná kontext.

A pokud se pokusíte vyhledat „ponorny nixer“, Google vám rovnou ukáže výsledky hesla „ponorný mixér“. Je mu jasné, že jste se překlepli. 

Tohle všechno je tedy sémantické vyhledávání – a asi se shodneme na tom, že jde o kroky správným směrem. Sémantické vyhledávání je jednodušší, efektivnější, intuitivnější, chytřejší. Ale jak k němu přistupovat z hlediska SEO? To si hned řekneme.

SEO a sémantické vyhledávání: Jak se ovlivňují

Z globálního hlediska sémantické vyhledávání znamená, že vyhledávače umí lidem lépe porozumět a poskytnout jim relevantnější a lépe personalizované výsledky. 

Z hlediska toho, jak k obsahu přistupovat, abyste dokázali pro vyhledávače optimalizovat, to znamená:

  • Přemýšlet nad tématy, ne jen nad klíčovými slovy.
  • Analyzovat a pochopit záměry vaší cílové skupiny.
  • Pochopit, že velká klíčová slova už nejsou tak důležitá jako dřív a že převládat budou long-tailed klíčová slova (specifičtější a méně populární) a celková kvalita a provázanost obsahu.
  • Získávat a používat strukturovaná data.

Optimalizování pro sémantické vyhledávání znamená ale především zkvalitňovat obsah, strukturu a provázanost webu. Teď si řekneme, jaké konkrétní kroky můžete pro sémantické SEO podniknout.

Klíčová slova jsou mrtvá, ať žijí klíčová slova

Je na čase neoptimalizovat pro jednotlivá klíčová slova, ale pro témata. Znamená to, že jsou klíčová slova tak, jak je známe, mrtvá? Ne, jen jejich místo zaujala komplexnější klíčová slova.

V „dobách temna“ (internet před rokem 2010) byste při zadání následujících hesel pravděpodobně dostali vždy jiné top výsledky:

  • Mikrovlnná trouba levně,
  • levná mikrovlnná trouba,
  • levná mikrovlnka,
  • mikrovlnka v akci.

Dnes Google rozumí tomu, že všechny tyto čtyři hesla mají stejný význam. Proto budou nejlepší výsledky totožné, maximálně budou mírně promíchané mezi sebou. Vaším cílem již tedy není vybrat si jedno klíčové slovo a poté ho šikovně několikrát vložit do textu. Můžete slova libovolně kombinovat, ohýbat, najít další slova, která se s nimi pojí. Píšete zkrátka o tématu, ne o slovu.

Pochopte, jaký je cíl tazatele

Na vyhledávač lidé většinou chodí, protože mají jeden z následujících cílů:

  • Něco se dozvědět (informace),
  • něco najít (navigace),
  • něco koupit (transakce).

Na tyto informační, navigační a transakční záměry byste měli reagovat příslušnými informačními, transakčními a navigačními klíčovými slovy. Například když použiji ve vyhledávání slovo „vs“, vyhledávač pochopí, že mám informační záměr. Chci vědět, která ze dvou variant produktu je lepší. Nechci si produkt koupit. Proto mi nabídne informace, ne obchody.

Dostaňte svůj obsah do vybraných příspěvků

Vybrané příspěvky (anglicky featured snippets) neboli nulté pozice SEO jsou snem každého SEO odborníka. Jde o první předvybrané výsledky vyhledávání. Často se jako vybraný příspěvek ukazují například články na Wikipedii. Ale Google se snaží, aby na tuto funkci neměla Wikipedie monopol, což nahrává do kapes i nám běžným smrtelníkům. Nulté pozice SEO jsou většinou dostupné při typech dotazů jako:

  • Co je…
  • Jak na…
  • Kde…
  • Proč…
  • Jak vybrat… 

Optimalizace pro featured snippets je sice během na dlouhou trať, ale určitě se vyplatí. Své šance zvýšíte tak, že zjistíte, jaké jsou nejčastěji kladené dotazy ve vašem oboru a které z nich mají vlastní featured snippets. Následně se můžete zaměřit na současné featured snippets a snažit se k nim přiblížit. Zásadní je tvořit text, který na často kladené otázky odpovádí jasně, přímo a v dobře čitelných větách.

Strukturovaná data jsou pro SEO naprosto zásadní

Mým posledním tipem jsou strukturovaná data. Když vyhledávač prohledává vaše stránky, struktura webu mu pomáhá porozumět kontextu vašeho obsahu a jeho relevanci. Strukturovaná data neboli rich snippets jsou kusy zdrojového kódu, které můžete na své webové stránky umístit. Napsané tak, že jim porozumí vyhledávače. Jde v podstatě o jakési označování dat na konkrétní stránce. 

Díky strukturovaným datům se například v prvním ze dvou vyhledávání níže zobrazují odkazy na konkrétní recepty. Pokud se chystáte udělat kuře po staročesku, je asi jasné, na který z těchto dvou odkazů spíše kliknete. A kdyby ne, třeba vám bude znít dobře kuře na pomerančích, když odkaz zahlédnete. O tuto možnost se Recepty.cz ochuzují.

SEO copywriter

Vymyslete SEO strategii s důrazem na sémantiku

Vyhledávače jsou stále chytřejší a sémantické vyhledávání bude jen růst a vylepšovat se. Na jednu stranu nám usnadňuje život jako uživatelům, kteří chtějí najít nejbližší restauraci, na druhé nám ho ztěžuje jako markeťákům, kteří s novinkami musí neustále držet krok.

Ale není v tom tak trochu krása našeho oboru? Díky kvalitní SEO strategii sémantické vyhledávání zvládnete, a ještě na něm vyděláte. Vždyť koho by pořád bavilo omílat dokola jedno klíčové slovo a ideálně ho neskloňovat? Pokrok je skvělý, když zvládnete udržet tempo.

Sdílet:

Napsat komentář